Referat 2026

Læs referatet nedenfor eller download pdf:

Referat, Generalforsamling 22. april 2026

Referat – Generalforsamling

Dagsorden for generalforsamling

Onsdag den 22. april 2026, kl. 20

1. Valg af dirigent

Kim Jakobsen, nr. 27, er valgt som dirigent.

Kim oplyser, at generalforsamlingen er blevet lovligt indvarslet og senest 8 dage inden afholdelse og er dermed beslutningsdygtig.

2. Forretningsudvalgets beretning

Formanden, Karsten byder de nye beboere på vejen hjertelig velkommen:

Nr. 21 – Martin og Rikke

Nr. 24 – Mads og Mathilde

Nr. 40 – Julie og Andreas

Nr. 38 – Jacob og Emma (flytter ind 1.juni 2026).

Forretningsudvalget konstituerede sig på det første møde. Konstitutionen blev følgende: Jørn som kasserer, Medina som referent, Karsten som formand og Morten som menigt medlem.

Det seneste år har der været afholdt en række møder i forretningsudvalget. Vi har i år arbejdet med følgende opgaver og arbejdet efter den prioritering, der blev vedtaget på sidste års generalforsamling:

  • Nye gadelamper: Vi har fået 2 tilbud i niveauet 65-80.000 + moms for lamper lig dem der er på Gravenstenvej, inkl. opsætning/udskiftning. Vi arbejder videre med dette. Vi får nok også et tilbud, der et alternativ til dem der er på Gravenstenvej.
  • Grus på stikvejene: Vi har fået priser på 560 kr./tons for granit og 400 kr. for grus. Vi arbejder videre med dette og går nok efter granit til alle stikveje, når prisforskellen ikke er større.
    Vi har haft kontakt til kommunen for at afklare om stikvejene var en del af Gravenstenvej og dermed kommunens/forsyningens ansvar. Det er slået fast, at stikvejene er privat fællesvej og at grus og rendestensbrønde på stikveje er vores opgave og for vores regning.
    Kloakdækslerne vil kommunen hæve mens rendestensbrønde er noget ejerlauget skal stå for. Vi undersøger nærmere, bestiller grus og indkalder til en fælles arbejdsdag når det bliver aktuelt.
  • Udskiftning/Rensning af skilte kigger vi på og evt. bestiller nye efter behov
  • Vendepladsen: for enden af vendepladsen er der stolper og kæder, der skal udskiftes. Det er en mindre opgave, som kan nemt ordnes ifm. den årlige arbejdsdag.

De grønne områder – vedligeholdelse:

Det står Aalborg Anlægsgartneri for. Aftalen med dem er, at de står for slåning af de store græsarealer. Den del Torn lavede for os før har vi valgt fra at lægge ud til anlægsgartnere, da det blev for dyrt. Det er noget, vi sammen kan lave til den fælles arbejdsdag, evt. et par gange om året. Jeg håber at vi vil være fælles om at løse det

Snerydning:

Kjærs står stadigvæk for snerydning. I år har der været lidt mere arbejde for pengene

Vejfest 2025:

Der blev afholdt vejfest med 36 tilmeldte. Det foregik som tidligere i teltet opsat på den midterste stikvej. Det var superhyggeligt. Tak til festudvalget for at stå for arrangementet.
Bestyrelsen vil igen opfordre børneforældre til at melde sig og være med til at arrangere noget for børnene.

Diverse

Forretningsudvalget skal opfordre til, at alle holder det pænt og ryddeligt ved egen parcel til glæde for vejens øvrige beboere.

Vi skal også henstille vejens beboere til at genplante de træer, der er blevet fældet, i henhold til beplantningsplanen for vejen (den kan findes på hjemmesiden). Vi er dog ved at se på en ny beplantningsplan, som vedtaget på en tidligere generalforsamling. Vi vil gerne finde nogle træer, der er mere egnet til at stå i stedet for de træer, der er væltet i stormen og måske også finde en ny beplantning, der egner sig til hele vejen.

Det er også vigtigt, at eventuel beplantning, der hænger ud over sti og fortov trimmes, så fortovet ser pæn ud og er fri til færdsel.

Ligesom vejkanten op mod ens parcel skal holdes fri fro ukrudt og mælkebøtter. Det ser ikke godt ud, når man kører op ad Gravenstenvej – og asfalten bliver ødelagt ude i siderne.

Ajourføring af mailadresser mv.

Forretningsudvalget skal opfordre beboerne på Gravenstenvej til at holde forretningsudvalget opdateret med mailadresser og telefonnumre, når disse skiftes. Det er et unødvendigt stort arbejde for os at håndtere udsendelser på mails, når disse ikke er opdateret.

Det er de enkelte beboeres eget ansvar, at vi i forretningsudvalget har opdateret kontaktinfo. Send en mail til formanden, Karsten, hvis I ændrer kontaktinfo.

Hvis I har fået nye naboer så giv dem lige besked, hvis I har fået mail information fra mig, så I sikrer jer, at de er med i loopet.

3. Aflæggelse af driftsregnskab til godkendelse

Kasserer Jørn beretter, at vi sidste år har hævet kontingentet fra 2.000 kr. til 3.000 kr. Vi har haft indtægter i år på ca. 118.000 i alt.
Vi har også haft en række udgifter, som fremgår af regnskabet. Vi har udgifter i alt på 60.000 kr.

Vi skal undersøge, om det er rimeligt, at vi giver 3000 kr./året for at have netbank mm. hos SparNord. Det kan gøres måske billigere i et andet pengeinstitut.

Overskud kommer pga. stigning i kontingent. Overskuddet skal være med til at dække, de udgifter der kommer ifm. realisering af vedligeholdelsesplan

Samlet set har vi ca.150.000 kr. på bogen.

Dirigenten spørger forsamlingen om regnskabet kan godkendes.

Regnskabet er godkendt af generalforsamlingen.

4. Godkendelse af budget

Kasserer Jørn beretter, at budgettet er lagt efter de nuværende kontingenter. Dvs. det er med forbeholdt, at der kommer ændringer ift. indkomne forslag (se herunder).

Skulle der blive enighed om forhøjelse af kontingenter, vil budgettet blive tilpasset efter det.

Dirigenten spørger forsamlingen om budgettet, som det foreligger nu, kan godkendes.

Budgettet er godkendt af generalforsamlingen.

5. Indkomne forslag

Der er et enkelt forslag som er indkommet og udspringer af sidste års generalforsamling.

Sidste år var der et flertal, der var for at vi skulle hæve kontingentet. Sidste år var forslaget at hæve kontingentet fra 2.000 kr. til de 3000 kr.

Det indkomne forslag i år er, at vi hæver kontingentet igen – nu fra 3.000 kr. til 6000 kr. Formålet er at lave en opsparing til de forbedringer, der skal laves.

Vi ved, at det er en betydelig omkostning, der ligger foran os. Det nuværende kontingent på 3000 kr. årligt vil betyde, at der går for lang tid, før vi har økonomi for at lave nogle af de større udskiftninger/arbejder.

Selv med forhøjet kontingent vil det tage en del år indtil der er økonomi for at tage de større udskiftninger.

Kommentarer til forslaget:

Camilla fra nr. 6: hvis kontingentet stiger så meget, kunne man overveje om man vil have gartner til at tage sig af Æblestien mv.

Gert fra nr. 13: hvem har ansvaret for, hvis nogen skulle falde pga. ujævnt sti/fortov? Er det boligejeren ligesom ifm. manglende snerydning eller er det ejerforeningen sammen?

Karsten, formanden: det har vi ikke undersøgt, men det skal undersøges nærmere – hvem har ansvaret/ juridisk ansvar ift. fald mm.

Andreas, fra nr. 40: Vi støtter om behovet for, at der opspares til fremtidige forbedringer. Vi kan nok alle sammen forvente prisstigninger på anlægsarbejde mv.

Der afholdes afstemning for forslaget om at hæve kontingentet til 6.000 kr.

Optællingen viser, at

  • 18 stemmer for
  • 2 imod
  • 1 stemmer ikke.

Beslutning: Forslaget er dermed vedtaget ved et flertal.

Jørn, kasserer: Vi har en årlig kontingentbetaling medio juni. Mind jeres nabo om, at dette forslag er vedtaget.

Kontingentet indbetales på 9286 2155767521

OBS! Det er vigtigt, at I skriver jeres hus nr. ifm indbetaling, da vi har svært ved af se, hvem indbetalinger kommer fra.

6. Valg af medlemmer til forretningsudvalget

Medina (på valg – accepterer genvalg) Karsten (på valg – accepterer genvalg)

Både Medina og Karsten er genvalgt.

7. Valg til festudvalg

Karsten: Pernille (nr. 20), som er med i festudvalget ønsker ikke at fortsætte. Festudvalget har stået for sommerfesten (vejfesten). Hvis der er andre aktiviteter, der skal arrangeres fx børneaktiviteter, fastelavnsfest ol., vil vi opfordre, at der er nogen der melder sig til festudvalget.’

Ellers foreslås, at forretningsudvalget arrangerer sommerfesten i år.

Camilla, nr. 6, udtrykker at hun vil gerne fortsætte i festudvalget. Julie nr. 40 og Anne Sofie, nr. 32 vil gerne støtte op om aktiviteter ifm. sommerfesten, som forretningsudvalget indkalder til.

8. Valg af revisor

Mirza genvælges som revisor.

9. Fastsættelse af dato for næste års generalforsamling

Forretningsudvalget foreslår onsdag, den 21. april 2027 som dato til næste års general- forsamling.

10. Eventuelt

Arbejdsdag

Forretningsudvalget indkalder til en arbejdsdag, lørdag den 30.maj 2026, hvor vi har forskellige små aktiviteter, der skal fikses på vejen. Der er lavet en bruttoliste og der bliver indkøbt, det der skal til. Der bliver meldt noget ud i den nærmeste fremtid.

Såfremt der ikke deltager minimum én voksen fra husstanden, pålægges husstanden et udeblivelsesgebyr på 500 kr., som opkræves sammen med førstkommende opkrævning af kontingent til ejerlauget.

Vil man bidrage til arbejdet/løse opgaver, men ikke har mulighed at være med på selve arbejdsdagen, kan man henvende sig til forretningsudvalget for at aftale nærmere. Dermed kan man undgå at skulle betale udeblivelsesgebyret.

Derudover vil forretningsudvalget foreslå en arbejdsdag til næste år – det bliver lørdag den 29. maj 2027.

Kommentarer
Birgitte, nr. 37, foreslår, at det bord- og bænke sæt for enden af vendepladsen bliver brugt til noget socialt

Mirza opfordrer de nye naboer til at melde sig ind i nabohjælp. Der har været ubudne gæster på vejen i januar.

Jørn: det kan anbefales at hilse på naboerne, så man bliver mere opmærksom på, hvem der hører til vejen og hvem der ikke gør.